Her får du en svært grunnleggende introduksjon til digital markedsføring av arrangement, spesielt rettet mot arrangementer på Facebook.
Skriv for potensielle gjester, ikke for deg selv.
I denne introduksjonen om digital markedsføring av arrangement på Facebook kan du lese følgende
- Overskrift for arrangementet
- Bilde for arrangementet
- Video for arrangementet
- Sammendrag for arrangementet
- Beskrivelse av arrangementet
- Oppfordring til dine gjester
- Bonus: Liten sjekkliste for markedsføringen
Deling av arrangement på Facebook
Når du deler et arrangement på Facebook i en gruppe vil dette vises:
- bilde
- dato
- sted (hvis du har lagt det inn)
- antall interesserte
Tekst fra arrangementet vil ikke vises. Derfor er det viktig at du i tillegg til link til arrangementet legger inn tekst om arrangementet ditt. Her kan du legge inn den lengre beskrivelsen av arrangementet, alternativt sammendraget. Les mer om dette lengre nede i denne introduksjonen.
Dette bør et arrangement på Facebook minimum inneholde av informasjon:
Overskrift for arrangementet
God og beskrivende tittel som beskriver ditt arrangement og gir potensielle gjester lyst til å besøke arrangementet.
Bilde for arrangementet
Bilder er viktige i sosiale medier. Her er det viktig å bruke et representativt og godt bilde. Det kan fange oppmerksomheten til potensielle gjester og gi et inntrykk om hva arrangementet går ut på, selv før de har lest overskriften og teksten din.
Video for arrangementet
Video kan fremheve ditt arrangement i kampen om oppmerksomheten i sosiale medier. Her har du muligheten til poste en representativ video eller en video der du engasjert forteller om arrangementet og hva dine gjester kan oppleve eller lære.
Sammendrag for arrangementet
Skriv et kort sammendrag som forteller om hva gjester kan oppleve eller lære på ditt arrangement. Dette er den teksten som ofte vises i sosiale medier. Denne teksten kalles “Excerpt.”
Beskrivelse av arrangementet
Her skriver du en lengre tekst om hva gjester kan oppleve eller lære på ditt arrangement.
Tips:
- Skal du arrangere marked: hva selges på markedet?
- Skal du arrangere konsert: hvilken musikksjanger? Video?
- Skal du arrangere utstilling: hva stilles ut?
- Skal du arrangere kunstutstilling: hvilken kunst stilles ut?
- Skal du gjenta arrangementet ditt: hva er evt. forskjell på arrangementene? Nye produkter, tjenester, sanger?
Oppfordring til dine gjester
Påmelding?
Må dine gjester melde seg på ditt arrangement? Be dem melde seg på nå.
Kjøpe billetter?
Må dine gjester kjøpe billetter til ditt arrangement? Be dem kjøpe billetter nå.
Dele arrangementet i sosiale medier?
Her kan du oppfordre interesserte til å dele arrangementet i Facebook grupper, egne profiler og med venner.
Fakta om arrangementet
- Dato og tid
- Sted
- Pris
- Eventuell aldersgrense
- Eventuell kontaktinformasjon
Lykke til med arrangementet ditt
Bonus: Liten sjekkliste for markedsføringen
- Skjønner folk hva arrangementet går ut på?
- Har du skrevet mer om historien bak arrangementet enn om hva gjester kan oppleve eller lære på arrangementet?
- Er det lett å finne frem til arrangementet ditt?
- Kolliderer ditt arrangement med andre arrangementer i samme kategori eller område?
- Kan du dra nytte av andre arrangementer? Som for eksempel at det er mange folk i området allerede?